Nincs engedélyezve a javascript.
mobius_brand_elemek6.jpg
Moobius online könyváruház | Az ország legjobb könyves ajánlatai
2022. augusztus 24.
Egy nemzetközi kutatás szerint a nyomtatott könyvek olvasása jobb olvasásértés-készséget eredményez, mint az e-könyvek

Egy nemzetközi kutatás szerint a nyomtatott könyvek olvasása jobb olvasásértés-készséget eredményez, mint az e-könyvek

A könyves világ hírei

Az e-könyvek számos bizonyított előnnyel rendelkeznek: könnyebben tárolhatók és szállíthatók, ráadásul általában olcsóbbak is, mint a papíralapú könyvek – népszerűségük, szeretetük tehát igen megalapozott és érthető. Egy új nemzetközi kutatás azonban azt sugallja, hogy ha jó olvasásértés-készséget szeretnénk elérni, érdemesebb nyomtatott könyveket előnyben részesíteni gyermekeink nevelése során.

Az Organization for Economic Cooperation and Development (magyarul Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet, röviden OECD) mintegy 30 országban végzett tanulmánya szerint azok a fiatalok, akik a leggyakrabban papíralapú könyvet olvasnak, jóval magasabb pontszámot értek el a PISA (Program for International Student Assessment, magyarul Nemzetközi Diákértékelési Program) 2018-as olvasási tesztjén, mint azok, akik ritkán vagy soha nem szoktak könyvet olvasni.

Még a gazdasági-társadalmi különbségek kiszűrése után is igen jelenős, 49 pontos különbség látszik az eredményekben – ez az OECD szerint majdnem 2,5 évnyi tanulásnak felel meg. Ezzel szemben azok a fiatalok, akik ugyan rendszeresen olvasnak, azonban mindezt digitális eszközön (tehát e-könyv-olvasón, laptopon, tableten stb.) teszik, mindössze 15 ponttal értek el többet, mint azok, akik nem olvasnak – ez a különbség kevesebb mint egyévnyi tanulással behozható.

Más szóval, a nyomtatott és az elektronikus szöveg olvasása egyaránt jó, de a papíron való olvasás rendkívül jó eredményekhez vezet fiatalkorban a szövegértési képességeket tekintve.

Azok a „jó olvasók”, akik magasabb pontszámot értek el a PISA-olvasásteszten, a kutatási eredmények szerint olvasnak digitális formában is, ám ez elsősorban az interneten való böngészést jelenti esetükben. Regényeket, hosszabb kiadványokat a legtöbb esetben papír formátumban olvastak. Az, hogy az otthon megtalálható nyomtatott könyvek száma mennyiben befolyásolja az olvasási szokásaikat és eredményeiket, kissé a tyúk és a tojás helyzetére emlékeztet. Az OECD eredményei szerint azok a diákok, akiknek több könyvük volt otthon, arról számoltak be, hogy jobban szeretnek olvasni. Logikus, hogy a fizikailag is létező, kézbe vehető könyvekkel körülvett tanulók úgy érezhetik, a családjuk és a környezetük ösztönzi az olvasást. De előfordulhat, hogy az olvasást kedvelő diákok sok könyvet kapnak ajándékba, vagy több könyvet visznek haza a könyvtárból.