Nincs engedélyezve a javascript.
Pioneer Books
augusztus 14.
Maria Anna Mozart – A világhírű zeneszerző elfeledett lánytestvére

Maria Anna Mozart – A világhírű zeneszerző elfeledett lánytestvére

Kultúra és életmód

Wolfgang Amadeus Mozartot senkinek sem kell bemutatnunk – a világhírű zeneszerzőt még az is ismeri, aki nem túl jártas a komolyzenében. Azt azonban csak kevesen tudják, hogy a 18. század egyik legismertebb alakjának volt egy nővére is, Maria Anna, aki zenei tehetségét illetően aligha maradt el nála öt évvel fiatalabb öccsétől.

A Nannerl becenévre hallgató nő 1751 nyarán született Anna Maria és Leopold Mozart gyermekeként. Leopold Mozart nehéz természetű férfi és tekintélyt parancsoló apa volt, aki egészen halála pillanatáig nagy hatással volt Nannerl életére. A férfi 7 éves korában ültette lányát először csembalóhoz, majd zongorához. Öccse, Wolfgang, aki egész gyermekkorában csodálta és imádta lánytestvérét, szinte azonnal követte őt. Nannerl hamar ráérzett a zenére és a hangszerekre, és egyre bonyolultabb műveket tudott eljátszani egyre szebben, precízebben, miközben édesapja mellett „tanársegédként” tudta segíteni Wolfgang elképesztő ütemű fejlődését is.

1762-re a két csodagyerek készen állt arra, hogy koncertturnén mutassák be tehetségüket: egy bécsi látogatás alkalmával magának Mária Teréziának játszottak. Ezután édesapjuk, felismerve a gyermekeiben rejlő lehetőséget, európai turnét tervezett nekik: három év alatt 88 városban fordultak meg, köztük Párizsban, Londonban és Hágában is. Ez idő alatt született meg Wolfgang első szimfóniája, melyet nem más, mint Nannerl vetett papírra. Az, hogy a tehetséges nővér csak írnokként segítette testvérét, vagy aktívan részt is vett a komponálásban, a mai napig kérdéses. Kutatók szerint ez utóbbi a valószínű, hiszen a lány maga is írt zeneműveket, sőt a turné alatt előfordult, hogy az ő rövid kis műveit játszották a gyermekek. És a fiatal Wolfgang mellett Maria Anna tehetségét is elismerték a zeneértők és -szeretők. Édesapja ezt írta egy levelében:

„Nannerlnak többé nem okoz szenvedést a fiúkkal való összehasonlítgatás, hiszen olyan gyönyörűen játszik, hogy mindenki róla és a kivételességéről beszél.”

Volt azonban mégis egy hatalmas különbség a két gyermek között: míg Nannerl édesanyját és a korabeli nőket figyelve azt tanulta meg, hogy kötelességtudóan azt kell tennie, amit mondanak neki, addig Wolfgangot mindenki arra biztatta, hogy szabadon alkosson.

A két gyermek szoros kapcsolatának és zenei együttműködésének a lány 18. születésnapja vetett hirtelen és fájdalmas véget. Mivel elég idős lett ahhoz, hogy megházasodjon, édesapja döntésére Nannerl zenei karriere lezárult, és innentől kezdve asszonyi kötelezettségei vették át az irányítást az élete felett. A 18. században elfogadott volt, hogy egy fiatal lány világot lásson és előadjon, egy érett nőtől ez azonban botrányos viselkedésnek számított volna, és Leopold Mozart nem kockáztathatta, hogy ez tönkretegye a fia ragyogó lehetőségeit. Hosszú keresgélés után végül Johann Baptist Franz von Berchtold zu Sonnenburghoz adta lányát, ő maga pedig folytatta a turnézást Wolfganggal.

Wolfgang Amadeus Mozart korai leveleiből kiderül, eleinte nehezen viselte testvére távolságát, és sok művét kifejezetten neki komponálta, azonban az idő előrehaladtával a két testvér elhidegült egymástól, míg végül már alig tartották a kapcsolatot. Nannerl idejének nagy részét lefoglalta, hogy férje előző házasságaiból származó öt, valamint saját három gyermekét nevelje, emellett pedig zenetanárként tevékenykedett, így őrizve meg szenvedélyét az életének későbbi szakaszában.

Nagyon kevesen ismerik Maria Anna Mozart történetét, hiszen testvére zsenialitása árnyékot vet rá. A mai napig nem tudni, pontosan milyen szintű tehetséggel volt megáldva, hiszen sok más múltbéli női zenészhez hasonlóan a munkája sosem került rögzítésre, és ő maga sosem szerepelhetett. Ami azonban biztos, hogy Nannerl kivételesen fontos szerepet játszott testvére, minden idők egyik legnagyobb komponistájának életében és zenei karrierjében, egészen a kezdetektől. Sőt, hiába hidegültek el egymástól, Wolfgang halála után testvére volt az, aki gondozta művészeti hagyatékát és az életrajzírók rendelkezésére bocsátotta hosszú és tartalmas családi levelezéseiket. Az 1829-ben, 78 évesen elhunyt Maria Anna Mozart sajnos a kor sajátosságai miatt nem válhatott ismert zeneszerzővé, ám zenei tehetségét már akkor is elismerték, és lénye ma is ott van Wolfgang Amadeus Mozart zenéjében.

Kapcsolódó hírünk

Nők, akik nem féltek feszegetni a társadalom korlátait
A Pioneer Books új cikksorozatában kivételes nőket mutatunk be, akik maradandót alkottak, ám a méltó elismerést nem mindig kapták meg.