Korábban Fukuyama neve kevésbé volt ismert itthon, de az esszé, majd a könyv megjelenésével már az is idézte, aki nem is olvasta. Mondhatnánk, ma hasonló körülmények között pólóra nyomnák arcát vagy könyvének borítóját.
Mielőtt azonban azt gondolná az olvasó, hogy egy popsztárral van dolgunk, le kell szögezünk: a könyv a maga korában életerőt adott sokaknak, és ha a mai (geo)politikai viszonyokon végignézünk, a lassan minden kontinensen dúló háborúkon, feszültségeken, úgy azt kell mondanunk, hogy amit Fukuyama 1989-1992-ben remélt, attól 2014-ben sem térhetünk el. Még akkor sem, ha a jóslat nem egészen teljesült, továbbá 2014 sem egészen 1989. Itt az idő újra hinni, akarni a liberális demokráciát.
Fukuyama könyvében ugyanis nem csak hitalapon érvel a liberális demokrácia mellett. Hegel nyomán a történelmet emberek közötti, elismerésért folytatott küzdelemként írja le, amelynek végpontja egy olyan kormányzati forma, amely a leginkább garantálja annak lehetőségét, hogy elismerje és méltányolja az egyén legalapvetőbb igényeit, biztosítsa szabadságjogainak érvényesítését, és az ebből fakadó kiteljesedését. Ez a forma pedig a nyugati típusú liberális demokrácia – állítja a szerző. S most mondjuk azt, hogy nincsen igaza! Nem kell fejből tudnunk az Amnesty International vagy a Freedom House egy-egy jelentését, hogy ezt megerősítsük, elég, ha csak az 1990 előtti, majd pedig utáni globális gazdasági és jóléti verseny korabeli és aktuális állását nézzük. Fukuyama nem dobálózik, hanem a hegeli úr-szolga viszony mentén fogja az olvasó kezét, vezeti, mígnem eljutunk addig a politikai rendszerig, amely a legnagyobb szabadságot adja polgárainak. Mielőtt bárki azt gondolná, hogy az amerikai politológus demokrácia-propagandisztikus vagy éppen kávéházi filozófiai szöveggel érvelne, el kell mondanunk, hogy távolról sem. Közérthető, de érvelő nyelvezettel ír, ha eléggé koncentrálunk, úgy a villamoson sem okoz gondot az olvasása. ,