Immár 95. alkalommal hozták napvilágra az Oscar-díj jelöltjeit, amelyek közül a Nyugaton a helyzet változatlan című filmet – melynek alapját az azonos című irodalmi mű szolgáltatta – kilenc kategóriában is jelölték: a legjobb film, adaptált forgatókönyv, operatőri munka, filmzene, hang, díszlet, smink és haj, vizuális effektus, és végül a legjobb nemzetközi film kategóriában. A Netflix által forgalmazott alkotás rendezője Edward Berger, akinek korábban a Jack című, 2014-es munkája ért el nagyobb sikereket, és amelyet szintén Oscar-díjra jelöltek. Jelenlegi filmje pedig a kilenc Oscar-jelölésen túl tarolt a február 19-én megrendezett BAFTA-díjátadón is: a háborús filmdráma kapta a legjobb film, a legjobb rendező, a legjobb adaptált forgatókönyv díját is – sőt, ez lett a legjobb nem angol nyelvű film is az idén. Vagyis a Nyugaton a helyzet változatlan minden idők legkitüntetettebb német mozgóképes alkotása lehet.
Egy háborús film, amelynek cselekménye 1929-ben íródott, de „aktuálisabb, mint valaha”. Remarque könyvének célja, hogy bemutassa, egy nemzedék hogyan pusztul el az első világháborúban.
Erich Maria Remarque már 16 éves korában elkezdett foglalkozni a szépirodalommal. Több műfajban is tevékenykedett; esszéket, regényeket és verseket is írt. Részt vett az I. világháborúban, ahol a nyugati fronton szolgált. A háború után a fronton megélt élményeket beszélte el a Nyugaton a helyzet változatlan című regényében. A könyv egyedisége egyértelműen abban rejlett, hogy olyan író próbálta átadni az olvasóknak, milyen is a háború, aki ténylegesen megjárta azt; és amelynek hatására pacifista és antifasiszta szerzővé vált. A II. világháború évei alatt éppen ezért műveit betiltották és elégették, ő maga pedig Svájcba emigrált. Több szakmában, hivatásban is kipróbálta magát, de végső soron az irodalom művelése volt számára a legfontosabb.
„Egy történet, ami egyszerűen megpróbálegy olyan nemzedékről mesélni, amelyet, bár talán megmenekültek a gránátokelől, a háború elpusztított.” (Berger)
„Erich Maria Remarque kétségtelenül elsőrangú mesterember.” (The New York Times Book Review)
A német irodalomtörténet egyik legnagyobb sikere, amelynek középpontjában egy 16 éves fiú áll, aki örömmel és gyakorlatilag önként jelentkezik barátaival együtt a frontvonalra, a háború valóságáról mit sem tudván. Hamar realizálja azonban, hogy a háború mindenről szól, csak a dicsőségről és a haza szeretetéről nem.
Szembesíti az olvasót a háború és az emberiség gonoszságával, brutalitásával, és azon tettekkel, amelyek nyomasztó emlékét életük végéig hordozniuk kell a katonáknak.
„A háború kegyetlenségének valóban elsöprő erejű regénye, a fiatalság szörnyű pusztulását mutatja be. A katonák bajtársiassága azonban mindvégig átragyog a sorokon. Jóleső feszültséget teremt az elliptikus nyelvezet és a gyors tempójú történet látszólagos összeférhetetlensége.” (Amazon olvasói vélemény)