Nincs engedélyezve a javascript.
19225522_317022815414458_3302470712254555130_n-1.jpg
Alexandra Kiadó
2022. szeptember 9.
„Gyerekkoromban a könyvtár volt az a hely számomra, ahol más helyekre, életekbe, korokba kalandozhattam” – Anthony Doerr-rel, a Felhőkakukkvár szerzőjével a Könyves Magazin készített interjút

„Gyerekkoromban a könyvtár volt az a hely számomra, ahol más helyekre, életekbe, korokba kalandozhattam” – Anthony Doerr-rel, a Felhőkakukkvár szerzőjével a Könyves Magazin készített interjút

Interjú

Az 1973-as születésű Anthony Doerr A láthatatlan fény című regényével vált világszinten híres és elismert íróvá. A második világháború szörnyűségeit két fiatal nézőpontjából bemutató regényt többek között Pulitzer-díjjal jutalmazták, aThe New York Times olvasói beválasztottak az elmúlt 125 év legjobb regényei közé, a Netflix pedig Mark Ruffalo és Hugh Laurie főszereplésével készít belőle minisorozatot.

A láthatatlan fény
Moobius november karácsony

A láthatatlan fény

Anthony Doerr
Alexandra Kiadó (A), 2022.03.30.
Anthony Doerr lírai szépségű regénye két kamasz gyermek egymásba fonódó sorsán keresztül mutatja be a II. világháború embertelen poklát, a látható sötétséget, amelyből a szilánkokra tört, halványan pislogó humánum mutatja az egyedüli kiutat: a láthatatlan fényt.

Legújabb könyve, a Felhőkakukkvár azonban a szerző saját elmondása szerint is még bonyolultabb, még nagyra törőbb. Anthony Doerr-rel fordítója, Stemler Miklós készített interjút, amely a Könyves Magazin oldalán jelent meg.

A láthatatlan fényt 2014-ben fejeztem be, és miközben a következő regényötletemen gondolkoztam, beindult a 2016-os amerikai elnökválasztási kampány, ahol az egyik jelölt kampánygyűlésein a tömeg az „Építsük fel a falat, építsük fel a falat” szlogent kántálta. Beleástam magam a falak történetébe, és magával ragadott Konstantinápoly, amelynek fala tizenegy évszázadon keresztül állt, túlélt huszonhárom ostromot, ellenállt az elefántok és ostromgépek erejének. Ráadásul a város falai között nemcsak aranyat és drágaköveket őriztek, hanem a kultúra kincseit is: könyveket, szinte az egész antik világ hagyatékát. Ebből lett a regény magja: hogyan hat ezekre a falakra a történelem felforgató ereje, amely a puskapor formájában érkezik meg a 15. században? Ekkor azonban még csak Anna és Omeir története volt meg – a lány a falak mögött, a fiú azokon kívül, épp, mint A láthatatlan fényben. Ezen a ponton jutott eszembe, hogy a cselekedeteik által keltett pillangóhatást talán legjobban egy ősi könyv segítségével lehetne megmutatni, amely az ő kezeikből eljut a messzi jövőbe olyasvalakinek a kezébe, akivel sohasem találkozhatnak. Így került be a képbe Zeno és Seymour története révén a jelen, ami erős párhuzamot mutat a 15. századdal abból a szempontból, hogy azokban az évtizedekben is az egész világot felforgató technológiák sora jelent meg, gondoljunk csak a Konstantinápoly falait leromboló ágyúkra, illetve a könyvek forradalmát elhozó nyomtatásra, míg napjainkban az információs technológia és a klímaváltozás formálja újra világunkat” – mesélte az író, amikor a Felhőkakukkvár születéséről kérdezték.

Felhőkakukkvár
Moobius november karácsony

Felhőkakukkvár

Anthony Doerr
Alexandra Kiadó (A), 2022.06.07.
Athony Doerr, A láthatatlan fény Pulitzer-díjas szerzőjének új regénye a képzelőerő és a történetmesélés diadala. Az amerikai szerző magával ragadó prózája az emberi pusztítással dacoló teremtés erejéről és az irodalom szívósságáról mesél.

A regény szerteágazó idősíkjait és szereplőit két szöveg fogja össze: az alighanem mindenki által ismert Odüsszeia és egy fiktív antik mű, a Felhőkakukkvár. Mikor erről, a könyv-a-könyvben élményről kérdezték, Anthony Doerr elmondta:

„Szeretjük úgy vélni, hogy a könyvek túlélnek minket, de ez nem feltétlenül van így. Mindegyik forma mulandó – elpusztítják őket a természeti vagy az emberi erők. Ez egyszerre rémisztő és gyönyörű számomra. […] Szerettem volna megragadni, hogy számomra mit jelent az olvasás. […] Az olvasás több mint menekülés és szökés. Természetesen a saját életünk csapdájából való időleges menekülésről szól, de eközben emlékeztet is minket arra, hogy mindenki csapdában van. Több módot is kidolgoztunk az ebből a csapdából való menekülésre, és az egyik az irodalom.”

Bár a Felhőkakukkvár összességében több ezer évet ölel fel, és elsősorban az irodalom erejéről és törékenységéről tanít, kiemelt szerepet kapnak benne olyan kortárs témák is, mint a klímaszorongás és az életünk virtuálissá válása.

„A klímaváltozás kapcsán nagy félelmem, hogy ahogy egyre gyakoribbá válnak világszerte az ehhez köthető szörnyű események – itt, Idahóban már most füst üli meg az eget az erdőtüzektől, holott még július közepe sincs –, elkopik bennünk az empátia képessége az ezeket elszenvedőkkel szemben. Már most népvándorlás zajlik a klímaváltozás miatt, és egyre nehezebb együttéreznünk az ezt elszenvedőkkel, inkább elfordítjuk a tekintetünket. Nagyon félek attól, hogy a klímaválság az empátia válságát hozza magával. […] A Seymour (az egyik főszereplő – a szerk.) által érzett gyász az én gyászom is, és úgy vélem, hogy rengeteg fiatal érzi ugyanezt a szorongást és dühöt amiatt, hogy milyen világot hagynak rájuk. Bízom benne, hogy Seymour fejezetei olvasása közben a legtöbben átérzik ezt, és elgondolkodnak azon, hogy a fiatalok hogyan dolgozzák fel ezeket az érzéseket. Remélhetőleg Seymourral szemben nem lépnek az erőszak útjára, de fontos, hogy olyan döntéseket hozunk, amely révén valamivel jobb állapotban tudjuk továbbadni megörökölt édenünket” – mondta a szerző a Könyves Magazin interjújában.

Érdekesség, hogy Anthony Doerr elárulta, A láthatatlan fény forgatása kapcsán három napra ellátogatott Magyarországra is, ahol rengeteg tehetséges emberrel találkozhatott.

A teljes interjú elolvasható a Könyves Magazin oldalán.